תעשיית התיירות במדינת ישראל היא תעשיה שיודעת עליות ומורדות ,תעשייה שהתמודדה לאורך שנים עם סביבה שיש בה לא מעט אתגרים אבל יש בה גם לא מעט הזדמנויות.
בהקשר זה ירושלים תופסת את המקום הראשון בטבלת הערים הנפגעות כשלא מעט טלטלות בעיקר בתחום הביטחוני (אוטובוסים מתפוצצים, אזרחים ותיירים שנדקרים או מבצעים צבאיים שמתרחשים בקרב תושבים,כולם מהווים סכנה לתדמיתה של העיר שנתפסת כעיר שאינה משדרת תחושת ביטחון למבקרים בה.
כמי שמובילה את ניהול התיירות בעיר ירושלים למעלה מעשור, ובאה מניסיון ורקע של ניהול משברים במגזר הפרטי, הבנתי שיש חשיבות לפיתוח ארגז כלים שייאפשר לעיר ירושלים להפך ליעד תיירותי לאומי ובינלאומי מוביל למרות ועל אף האתגרים. וגם שאפשר לעשות את זה.
ערב הקורונה ירושלים הגדילה את כמות התיירות הנכנסת במלמעלה מ50% הכפילה את כמות חדרי הלינה בעיר והפכה מיעד תיירותי חבוט ליעד תיירותי בינלאומי שמדורג בראש טבלת היעדים הנחשקים על ידי עשרות מגאזינים מובילים אמצעי תקשורת. מבחינתי השיא היה שירושלים הוגדרה כעיר עם ההאצה התיירותית הגדולה ביותר לשנת 2019.
משבר הקורונה תפס אותי, כמו את עמיתיי למקצוע, במקום אחר פתאום. זה לא משבר רק של העיר ירושלים, הפעם זה לא איום שמכתים את מדינת ישראל אלא מדובר באיום גלובאלי לנוכח נגיף בלתי נראה.
לאט לאט העולם נסגר טיסות בוטלו שערי מדינות נסגרו נכנסנו כולנו לסגר פיזי אבל לא מנטלי.
יוזמת מדינה למופת בהובלת מייקל אייזנברג וישראל דנצינגר תפסה אותי בדיוק בנקודה בה הבנתי שאני צריכה לשנות את ארגז הכלים העירוני שהייתי כל כך גאה בהצלחתו ולייצר כמו שמייקל אמר יש לייצר מודל כלכלי חדש לעיר
ברור לי שהאתגר שלי כעיר כמו גם של עמיתי מנהלי העמותות בשאר הארץ, הוא לייצר ארגז כלים אמיתי שיאפשר לכל בעל עסק קטן לפתח אפשרות לקדם ולשווק את המוצר שלו. ובמילים אחרות לקדם את עולם הECOOMEERCE ועולם התיירות ביחד לכל גורמי התיירות באשר הם.
חברי לעולם התיירות – ידענו תקופות ומצבים מאתגרים, הטירוף הוא שכנראה התאהבנו במקצוע הלא מתגמל אולי בשכר, אבל בהחלט מתגמל בערך שלו. תחום שמעניק כלים לכל אחד ואחת מאתנו ליצור סיפור אחר למדינת ישראל ולגרום לאנשים להתאהב בה, להכיר את האנשים שבה, הטעמים הריחות המגוון של התרבויות. אנחנו נחזור ובגדול אבל דרושה כאן לצד אהבת המקצוע גם עבודה משותפת של תעשייה שלמה.
אז יש הרבה תוכניות והצעות על השולחן ומדינה למופת כיוזמה גם אם לא תפתור את הבעיות כולן, מבססת מספר הנחות עבודה חשובות לעתיד ולהשרדות הכלכלית של כל אחד ואחת מאיתנו שעוסקים בתחום:
- מינוף תעסוקתי ושדרוג ארגז הכלים שעומדים בפני תעשיית התיירות, ופיתוח מערך דיגיטאלי לטובת שידרוג ממשק המכירות בפלטפורמת COMMERCE E וחיבורה לעולם התיירות.
- פיתוח אקסלרטור תיירותי שיהווה בית ויתן מענה לפיתוח פלטפורמות טכנולוגיות תיירותיות לצרכי התיירות המשתנה בעידן הקורונה
- פיתוח מרחבים תיירותים, שיגדירו את האינטרס של הכלל ולא על האינטרס הצר של כל עסק תיירות בנפרד. מהלך זה יוריד עלויות תפעול ויחבר את כולם לפלטפורמת שיווק אזורית אחידה
- הדגש על הכשרות מקצועיות הן הזדמנות לרפורמה בתעשיית תיירות וחיבור בין הביקוש וההיצע תוך דגש של החזרתם לשוק העבודה.