קול קורא לבנייה משותפת של החוסן הישראלי

זה הזמן להצטרף למהלך לבניית החוסן הכלכלי-תעסוקתי במדינת ישראל

משבר נגיף הקורונה יצר מצב חירום ייחודי ברמה הלאומית והגלובלית, והמשבר זלג במהירות מהמישור הרפואי למישור הכלכלי-חברתי. נוכח למעלה ממיליון מובטלים, מאות אלפי עצמאים שפרנסתם נפגעה דרמטית, עסקים שנמצאים על סף קריסה כלכלית וכלכלה מתפקדת באופן חלקי, המשבר משפיע על החברה הישראלית כולה. מדיניות הריחוק החברתי והמגבלות הצפויות ללוות אותנו תקופה ארוכה, בשילוב עם החשש מהתפרצות חוזרת של הוירוס במהלך השנה הקרובה, יצרו חסמים משמעותיים עבור משקי הבית להתפרנס באופן התומך ברווחתם הבסיסית. היעדר מידע מקיף ועדכני באופן שוטף אודות חסמים אלו מקשה לקדם פתרונות אפקטיביים במהירות וביעילות.

הגברת החוסן התעסוקתי של משקי הבית הוא המנוף החיוני להתאוששות מהמשבר ולצמיחה העתידית של כלכלת ישראל. משקי בית שיהנו מנגישות גבוהה לפתרונות מגוונים להתמודדות עם חסמי תעסוקה, יצלחו את המשבר הכלכלי-חברתי בצורה משופרת ויהיו ערוכים ליציאה מהירה ונוחה יותר מהמשבר כעובדים, כצרכני מוצרים ושירותים וכיזמים. תחושת לכידות חברתית גבוהה עם רשת ביטחון כלכלי-חברתי יאפשרו לכולנו בחברה הישראלית להיענות להנחיות הבטיחות הרפואית ולצמצם את הפגיעה מהתפשטות הנגיף.

במסגרת האמנה אנחנו מתחייבים לפעול על פי העקרונות הבאים

  • משקי הבית במרכז – להכיר בפגיעה העצומה בחוסן הכלכלי-תעסוקתי שיצר משבר הקורונה, כל משק בית על פי מאפייניו הייחודיים, ובחובתנו כחברה להשיב חוסן זה. 
  • לפעול מתוך מוכוונות ברורה לסייע תעסוקתית – לנקוט בצעדים המכוונים בקפידה לסייע ישירות למשקי הבית לפתח את יכולותיהם ולצמוח במסגרת מקומות עבודתם הנוכחיים או למצוא מקומות עבודה חלופיים על מנת להיטיב את מצבם החברתי, הנפשי והכלכלי.
  • לייצר תשתית לשיתוף פעולה רחב תוך קידום עקרון ההדדיות – לאמץ גישה המספקת כלים אופרטיביים וערך כלכלי-חברתי ברור למעסיקים, לארגונים חברתיים ולרשויות במשק ליזום וליישם התערבויות לחיזוק החוסן התעסוקתי של עובדיהם ושל משקי בית נוספים בקהילתם.

כל זאת תוך שיתוף פעולה על פי עקרון ההדדיות במסגרתו כל צד נותן ומקבל ערך באותה עת. הכל יעשה מתוך שקיפות ואכפתיות, מתן אמון ותמיכה אזרחית הדדית כמנועים חיוניים לצמיחת המשק עבור כל משתתפיו.

  • למנף יכולות טכנולוגיות לטובת התהליך – לעשות שימוש בחדשנות טכנולוגית, תוך שמירה על הזכות לפרטיות, על מנת לזהות את צרכי משקי הבית בסביבה המשתנה תכופות באופן מיטבי, לתעדף התערבויות ולבחון את מידת השפעתן בפועל על רווחת משקי הבית בישראל.

למה לתמוך באמנה?

כי אנחנו יכולים ליצור מצב שבו כולנו מרוויחים.

אנו מאמינים כי התערבויות מוצלחות הן אלו שיפעלו לשיפור החוסן התעסוקתי הפרטני של משקי הבית. דרך שיפור ברמת המיקרו נייצר התאוששות רחבה יותר ברמת המקרו. התועלות משיפור החוסן התעסוקתי של משקי הבית ישפיעו לטובה על רווחתם הכוללת – כלכלית, חברתית, בריאותית ונפשית. השיח הנוכחי ממוקד פעמים רבות בניסיון להפחתת שיעור האבטלה והגדלת שיעור הצמיחה ברמה המשקית ואינו שם את משקי הבית, וההבדלים בחסמים בהם הם נתקלים, במרכז.

אנו דוגלים בשינוי התפיסה ושימת משקי הבית במרכז. בהתאמה, התערבויות הממוקדות בפתרון חסמים העומדים בפני משקי הבית בחזרה לתעסוקה, כגון חסמים בריאותיים, כלכליים, תחבורתיים, משפחתיים ואחרים, יאפשרו מענה כולל ואפקטיבי יותר לבעיית התעסוקה.

יוזמות פרואקטיביות שיתמקדו בהסרת חסמים עבור משקי הבית לחזרה לתעסוקה וברכישת מיומנויות מותאמות לשוק העבודה העכשווי יבטיחו יצירת ערך כלכלי והצלחה אישית לכל בעלי העניין המעורבים – משקי בית, רשויות, ארגונים ועסקים כאחד.

הצעד הראשון ביוזמה שלנו הוא מיפוי מקיף של החסמים הקיימים, תוך התחשבות במגוון משקי הבית לסוגיהם, על פני ענפים כלכליים, אופי העסקה, אזורים גיאוגרפיים, הרכב התא המשפחתי ועוד. ככל שיותר משקי בית ישתפו במידע, כך נוכל להגיע למיפוי מדויק יותר של מוקדי הבעיה ולזהות מאפיינים של משקי בית הזקוקים למענים מסוגים שונים. בהתאם למיפוי, ניתן יהיה לרתום מוסדות וארגונים להכנת חבילת התערבויות מדויקת יותר. שיתוף מידע בקנה מידה רחב לאורך זמן יאפשר להעריך את היקף הבעיה ולבדוק האם המענים המוצעים אכן מובילים לשיפור או לפתרון הבעיה. אם המענה המוצע אינו פותר את הבעיה, ניטור מתמשך של מצב משקי הבית יוכל לאפשר איטרציות חוזרות עד למציאת הפתרון המיטבי.

קריאה לציבור

אנו שקועים בימים אלו בשמירה על הביטחון האישי והיציבות הכלכלית של התא המשפחתי. אולם, גם במחיר יציאה מאזור הנוחות, באמצעות שיתוף במידע על הקשיים אותם אנחנו חווים, נוכל להביא ליצירת פתרונות מערכתיים המתאימים לצרכים שלנו ושל הסובבים אותנו. בהצטרפות לאמנה זו ובמילוי שאלון מידע פשוט תוכלו לקבל תמונת מצב והכוונה לשיפור מצבכם. ככל שתבחרו לשתף יותר מידע לאורך זמן כך יתאפשר להתאים את הפתרונות לצרכים שלכם באופן מדויק יותר. בנוסף, תתמכו במיליוני משפחות בישראל ותסייעו בהגברת הערבות ההדדית ובתרומה לחברה. כי רק ביחד נוכל לצלוח את המשבר.

קריאה לסקטור הפרטי

הצלחתו הכלכלית של כל עסק, בין אם הוא עסק קטן או בינוני או חלק מארגון בינלאומי גדול, תלויה ביכולות המקצועיות של עובדיו, בתחושת המחויבות שלהם ולא פחות חשוב מכך ברווחתם. מיפוי החסמים המקשים על עובדים לבצע את תפקידם באופן מיטבי בתקופת ההתאוששות יאפשר למעסיקים לנקוט צעדים המשפרים את יכולתם של העובדים לתרום לצמיחה הכלכלית של החברות. צעדים ״כירורגים״ שישלבו התמודדות עם החסמים בטווח הקצר ושיפור ההון האנושי והחוסן התעסוקתי לטובת הטווח הארוך ישרתו הן את העובד עצמו והן את המעסיק בהתמודדות עם משברים כאלו ואחרים בעתיד. 

על ידי תמיכה פעילה באמנה זו, כמובילים עסקיים, אתם מפגינים את מחויבותכם להשבת החוסן התעסוקתי למשקי הבית בישראל.

קריאה לקובעי המדיניות

מתוך הכרה בלחץ הרב המופעל על הממשלה והרשויות השונות לספק מענה מהיר ומתוך הבנה שבהיעדר מידע פרטני קשה להניע פתרונות מיטביים, אנו קוראים למקבלי ההחלטות ברמות השונות להצטרף לאמנה ולעשות שימוש במיפוי שתניב. מחויבותכם לדיוק ההתערבויות ולשקיפות בשיקולים להפעלתן במתכונת כזו או אחרת תאפשר למנוע בזבוז של משאבים יקרים ושימוש בהם להשגת תועלת רבה יותר ולהגברת האמון הציבורי בפעולת הרשויות.

קריאה לרשויות המקומיות

רשויות מקומיות הן בעלות עניין מרכזיות בשיפור איכות חייהם של התושבים. דרך הקשר הישיר והיומיומי עם התושבים הן ״חשות את הדופק״ וחוות בתקופה זו את תעצומות החרדה והתקווה. לרשויות יש יכולות אוטונומיות לייצר חקיקה ולהניע פעולה במגוון תחומים המשפיעים ישירות על משקי הבית. יש בכוחן ליצור שיתופי פעולה עם קהילות וגורמים עסקיים מקומיים ולרתום אותם למאמץ. אנו קוראים לרשויות המקומיות להצטרף לאמנה ולעשות שימוש בכלים המוצעים לטובת שיפור עשייתן לטובת התושב.

קריאה לארגוני המגזר השלישי

המציאות המורכבת שבה כולנו פועלים כעת אינה פוסחת גם על ארגוני המגזר השלישי הכורעים תחת המעמסה ומתקשים למלא את הייעוד שלקחו על עצמם ולתמוך בחברה הישראלית. הידרדרות החוסן התעסוקתי של משפחות ישראליות רבות עלולה להוביל לגידול חריף בהיקף מבקשי הסיוע הפונים אליכם במקביל לירידה בתמיכות מצד תורמים. כארגונים הפרושים בשטח ופועלים לרווחת מדינת ישראל תוכלו לתרום לשיפור החוסן התעסוקתי של משקי הבית באמצעות הנגשת שאלון המיפוי לאוכלוסיות אותן אתם משרתים.

במקביל, שימוש מושכל על ידכם במיפוי שנעשה יהווה כלי עבורכם לשרת את המטרות ששמתם לנגד עיניכם ויסייע בהפניית המשאבים המוגבלים למקומות בהם יניבו את ההשפעה הגדולה ביותר. ראיית התמונה הכוללת עין בעין עם כלל הגורמים הפועלים במשק יביא ליצירת שותפויות ופתרונות משלימים בשיתוף פעולה עם ארגונים שונים במגזר הציבורי, העסקי והשלישי.

התגייסות משולבת של הארגונים משלל המגזרים ושל הציבור הרחב תקטין את ההשפעות השליליות של המשבר על המשק והחברה הישראלית כולה ויש בכוחה אף להגביר את החוסן הכלכלי-תעסוקתי של משקי הבית בישראל ולהכין אותם טוב יותר לאתגרי העתיד.

זקוקים לעזרה?