Share

עתיד שלא נראה בתחזיות

מדינת ישראל נצבת מול אתגר שלא ידעה כמותו מאז הקמתה. בשתיקתם של הסבים והסבתות שלי נצורה הייתה הטלטלה הנוראית ביותר שידע עמנו, כזו שנטלה מהם את המציאות ודחקה אותם אל התהום. אותה טלטלה היא גם זו שבעקבותיה היה ברור כי החלום שכבר נרקם באותן שנים חייב להפוך למציאות. בהגיעם ארצה הצטרפו למאמץ המייסדים ויחד המציאו עצמם מחדש, בראו בידיהם וברגליהם את דמותנו. הורי היו שותפים לאדוות המאמץ במלחמות הרבות. נדמה שאני ובני דורי נולדנו אל תוך מציאות קיימת, גם שאנו עדיין חווים מאבקים פנימיים וחיצוניים, גם שרבים מהם עקובים מדם – אלה נמצאים כבר בשוליים.

בשלושים וחמש שנות חיי התחושה הכללית שמלווה אותי היא של יציבות יחסית, שהשאירה מרווח להתפתחות וצמיחה, עם אזימוט כללי דיי ידוע, הכולל בתוכו אלמנט יחסית קטן של חוסר וודאות.

שינויים מהירים ובלתי פוסקים, אך כאלה שבעיקר מרחיבים את האפשרויות הקיימות תחת אותה פרדיגמה.

בשנים האחרונות כל עיסוקי היה גיבוש האסטרטגיה וקידום יוזמות משנות מציאות, בראי שנת 2048 – שנת המאה למדינה. ניסינו לנפץ את הפרדיגמות הקיימות ולייצר משהו חדש. עתיד בו מדינת ישראל היא המקום שהכי טוב לחיות בו וכל התושבים נהנים מאיכות חיים גבוהה.

מייצרים מהאתגר הזדמנות

המצב הנוכחי שבר מוסכמות ונורמות חברתיות רבות שהוו אקסיומות עד היום. השיח הממשלתי והציבורי עוסק ב"חזרה לשגרה". אנחנו נאחזים "בחזרה", בעוד שהמציאות כבר השתנתה. משבר הקורונה מעניק לנו אפשרות לבנות מחדש, לבנות נכון יותר: את מה שלא היה מספיק טוב לפני ואת מה שחייבים לבנות כתוצאה מהמציאות החדשה. בניגוד לדורות הקודמים, הפעם ההמצאה מחדש לא נתפסת כצורך קיומי מידי, אבל בטווח הארוך היא הכרחית.

מדינת ישראל היא Startup Nation, ידועה ביכולת נחישות, שאפתנות, זריזות ובעיקר יצירתיות. תארו לעצמכם מצב בו יכולנו לאחד את כלל הכוחות העצומים הללו לטובת הצמיחה של מדינת ישראל ולמנף את ההזדמנות שהמשבר מביא אתו לקפיצת מדרגה משמעותית. כך, לא נמשיך מהר יותר לכיוון שנסענו בו ערב המשבר, אלא נייצר משהו חדש, שאולי אפילו לא הרשנו לעצמנו לחלום עליו עד היום: עתיד שיאפשר חיים טובים יותר וחוסן אמיתי לכולנו.

לשם כך הקמנו את 'מדינה למופת'. המיזם מאחד את כלל הכוחות היצירתיים והמשפעים ביותר במדינה ופועל כקהילה חדשנית, יוצרת, למען השגשוג העתידי של המדינה ולחיזוק החוסן הכלכלי – תעסוקתי של כלל התושבים בישראל. זה הזמן לקחת את הכלים החדשניים של ה-Startup Nation לטובת תכנון ובניית העתיד ברמה הלאומית.

תעסוקה ככלי למעבר ממשבר לצמיחה

חוסן נשען בראש ובראשונה על תעסוקה; תחום המשתנה בקצב מהיר ומתאפיין בחוסר וודאות גבוה. ישנן תחזיות רבות, חלקן אופטימיות וחוזות למשל ירידה בשעות העבודה ועלייה בשעות הפנאי וחלקן חוזות עתיד מאתגר בו ייעלמו כמעט 50% מהמשרות שאנו מכירים היום ומערכת החינוך מכינה אותנו לקראתן. נראה שאם נמשיך באותו הדרך שבה הלכנו בשנים האחרונות, לא נגיע לעתיד טוב יותר.

אוכלוסיית העולם הולכת ומשתנה, היא צומחת בקצב מהיר, מזדקנת בשל העלייה בתוחלת החיים והמאזנים בין המעצמות העולמיות הולכים להשתנות משמעותית. למגמות ולשינויים בין-לאומיים השפעה מכרעת על עתידה של מדינת ישראל, מקומה והשפעתה על העולם והשפעתו עליה. הביקושים והצרכים העתידיים הם אלו שיכתיבו את שוק התעסוקה הבינלאומי והלאומי העתידי. מדינות שישכילו להתכונן לכך ולפתח מנועי צמיחה ומנגנונים חדשניים, מגוונים וגמישים, יוכלו לפתח חוסן ויהיו אמידות בפני שינויים ו'ברבורים שחורים' בעתיד.

השבוע אנחנו נרגשים להזניק את ה-"ספרינט" הראשון של "מדינה למופת"; "ספרינט התעסוקה".  אנחנו יוצאים למסע קצר וממוקד, עם שותפים ושותפות מהמובילים בתחומם\ן, ובו ניצור בשבועות ספורים תמונת עתיד שהיינו רוצים לחיות בה: עתיד שלא נראה בתחזיות הקיימות, אך מתבסס עליהן ועל האפשרויות שהן פותחות בעבורנו. אם נחליט לאן אנחנו רוצים להגיע, נייצר אזימוט חדש ובמקום להיסחף עם הזרם, נבנה יעדים וחזון ברורים לעתיד ונוכל לייצר תהליכים שיסייעו לנו להגיע לאותה הנחלה העתידית. לשם כך, אנחנו רוצים למצוא ולייצר יוזמות יצירתיות, חדשניות ופורצות דרך, אשר יסללו את הדרך לכיוון תמונת העתיד. ניישם ונשקיע ביוזמות כלכליות שיבחרו ע"י ועדת השקעות וביוזמות חברתיות שיזכו לתוכנית האצה והטמעה ייחודית.

זו התחלה מרגשת של תהליך שיוכל לשנות את עתידה של מדינת ישראל ושל כלל תושביה.

אני נרגשת ומודה להיות חלק מהמיזם המיוחד הזה.  זו ההזדמנות של הדור שלנו לצמוח מהמשבר שנכפה עלינו, לבנות ולהיבנות לטובת עתיד ישראל כמדינה למופת.

אמירה קאסם וחני סבג
ספרינט התעסוקה של "מדינה למופת" חיבר  בין אמירה קאסם לחני סבג- המנהלות יחד מיזם משותף לקידום תעסוקה בחברה הערבית והחרדית. השתיים זכו בספרינט התעסוקה 2020....
רוני פלמר - מנכ"ל ומייסד תנועת אור
בואו נזכר שיש לנו חמשה סוגים עיקריים של משברים שנתמודד איתם בענק בעשור הקרוב; מלחמה- הגדולה שבהן עוד לפנינו. ...
מייקל אייזנברג - מייסד ושותף-מנהל, קרן Aleph
פעם הייתי תייר, עכשיו אני אזרח. פעם הייתי צעיר, עכשיו אומרים עליי שאני מבוגר. אינני מרגיש מבוגר. אינני מרגיש מבוגר. פעם הייתי יהודי, עכשיו אני גם ישראלי, ולמען האמת אינני חושב שממשיך להיות הבדל משמעותי ביניהם. תמיד הייתי ציוני....
זקוקים לעזרה?